My happy kitchen test: groentefriet

Nieuw in de supermarkt: groentefriet. ‘Heerlijke frietjes gemaakt van gezonde groenten!’. Zou dit dé oplossing zijn voor kinderen die geen groenten lusten? Of om op een makkelijke manier aan de dagelijkse hoeveelheid groente te komen? Die moet volgens de recente berichten van het voedingsbureau al 300 gram per dag zijn! My happy kitchen doet de test. Dit keer met een heus – onafhankelijk – panel bestaande uit moeder (niet zo’n frietliefhebber) en vader en zoon (dol op friet).

Groentefriet
Wat is het?
Groentefriet – een product van Van Hulst & Partners BV – is een neutraal, licht gekruid frietje gemaakt van gepureerde witte bonen, wortel en mais (om precies te zijn 75% groenten, aangevuld met gemodificeerd zetmeel). Door de langzame koolhydraten is het een goede vervanging van aardappelen en gewone friet. Het – volgens de verpakking – ‘slimme alternatief voor aardappelfriet’ bevat 3 x meer vezels, 2 x meer eiwit en 20 x meer vitaminen. Je bereidt de diepgevroren frietjes zoals gewone friet in de oven of frituurpan. Een zak bevat 600 gram en kost 2,99. Een portie groentefriet levert per 100 gram 180 kcal.

En is het wat?
De friet ziet er op zich best goed uit. Wat oranje van kleur, maar wel echt als friet. En in eerste instantie waren de reacties ook wel goed. “Mmm lekker, patat” (zoon), “beetje smakeloos, geef de mayo eens door”(moeder), mwah (vader). Maar al snel lieten we ons bord voor wat het was. En gingen de patatjes uiteindelijk de prullenbak in.

Groentefriet


We kunnen er niet echt de vinger op leggen: het smaakt op zich niet verkeerd, het lijkt ook best op friet, maar het is het gewoonweg niet. Beetje smakeloos, beetje weeïg. Geef ons dan maar gewoon die bonen, worteltjes en mais! Hier in huis is de favoriete friet de Supercrunch van Aviko. Een kleine vergelijking leert me dat er in de gewone friet 20% minder caloriën zitten en veel minder vet (5 gram versus 6,9 in groentefriet). De groentefriet wint het echter op vezels, eiwit en vitaminen.


Als je nu iemand bent of kent die weinig tot geen groente eet dan is het wellicht een aardige manier om het vitamine en vezeltekort aan te vullen. Maar in de andere gevallen zou ik zeggen: beperk je friet-inname maar als je het doet, neem gewoon echte en serveer er een lekkere bonensalade bij!

Ook leuk om te lezen:

TIP: Neem een kijkje in mijn webshop voor de leukste foodgadgets, -fashion en stationary!

Kook je een recept van mijn blog? Laat het mij op social media weten met de hashtag #myhappykitchen, dat vind ik echt super!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

CommentLuv badge