Het blijft gek om in Singapore een hamburger te eten bij McDonalds. En om dan ook nog eens te constateren dat een Big Mac, waar ook ter wereld, hetzelfde smaakt. Om in Rio een Subway broodje te eten en op Aruba kip te kluiven bij KFC. En hoe dol we vandaag de dag ook zijn op lokaal, kleinschalig, slow en homemade, feit blijft dat de grootste merken ter wereld de dienst uitmaken. In omzet in ieder geval. Wie zijn nu eigenlijk die grootste foodbrands?
Grootste foodbrands
In de Milward Brown top 100 most valuable global brands 2015 staat Apple op nummer 1. Het eerst foodbrand dat we tegenkomen is Coca-Cola, op nummer 8. In de top 100 zijn er, naast twee grote supermarktketens, nog 7 andere foodbrands terug te vinden:
9: McDonald’s
29: Starbucks
33: Budweiser
40: Subway
79: Pepsi
83: KFC
94: Redbull
Okay, dit zijn dus de bedrijven die wereldwijd het meeste geld omzetten. Fastfood, koffie, frisdrank en bier. Omdat wij daar dus massaal onze dollars, ponden en roepies heen brengen blijkbaar. En iedereen in mijn omgeving maar ontkennen ooit naar McDonalds te gaan en het liefst water te drinken. Right!
Powerful brands
Kijken we naar de most powerful global brands, dan ziet het rijtje er alweer wat anders uit. Daar staat zelfs een foodmerk, Coca Cola, op de eerste plaats. En vinden we een groot Amerikaans chocolademerk op numero dos: Hershey’s. Wordt hier zo goed als niet verkocht. Ook merken als Reese’s (van de beroemde peanutbutter cups) en Kitkat vallen onder dit merk.
Ondanks het feit dat McDonald;s de aansluiting bij alle health food trends lijkt te missen blijven ze goed geld verdienen. In Hongkong is onlangs McDonald’s NEXT geopend. Je kunt daar je eigen salade samenstellen uit 19 verschillende ingrediënten, waaronder quinoa en couscous. Koffie drinken van je persoonlijke bonen-mix, je telefoon opladen en ook nog gewoon een cheeseburger eten. Eens kijken hoe lang het duurt voordat Nederland NEXT is. Over McDonalds schreef ik al eens eerder een artikel over:10 dingen die je (misschien) nog niet wist over McDonald’s.
Ook het groen/geel van de nummer 40 op de global lijst, Subway, zie je steeds vaker terug in het Nederlands straatbeeld. Het eerste Nederlandse filiaal opende in 2000 in Eindhoven, inmiddels zijn er al meer dan 150 filialen verspreid over heel Nederland. En wist je dat er wereldwijd meer dan 44.300 Subways zijn in 111 landen? Best een indrukwekkend resultaat als je bedenkt dat in 1965 de eerste broodjeszaak werd geopend door een 17-jarige student. Deze Fred Deluca uit Bridgeport Connecticut leende 1000 dollar startkapitaal van zijn vriend Peter Buck en noemden zijn zaak Pete’s Super Submarines. Zijn kenmerkende langwerpige broodjes werden, vanwege de gelijkenis met een onderzeeër, submarine sandwiches genoemd. In 1974 begonnen zij met de franchise formule, die nu de grootste en meest succesvolle ter wereld is.
The big 10
Op Internet kwam ik bovenstaande fascinerende grafiek tegen met de titel ‘These Top 10 Food Companies Control Nearly Everything We Eat’. En dat vind ik dus best wel beangstigend. Dat een aantal bedrijven dat op twee handen te tellen is het voor het zeggen hebben over wat de gemiddelde wereldburger dagelijks eet. En de hoeveelheid suiker (te veel), zout (dito) en vet (dito) in ons voedsel bepaalt. Des te meer reden om veel vaker zelf je eigen voedsel klaar te maken. Gewoon van verse ingrediënten!
En dan komt nu de hamvraag…..Eet jij weleens bij een fastfood restaurant? Eerlijk zijn he!
Ik schreef ook een artikel over de grootste foodmerken en -producenten in Nederland
Ik vind dat net als jij ook beangstigend, al lopen de verkopen van Mac wel enorm terug en zie ik dat ze ook betere voedingsmiddelen aanbieden zoals een burger met Angus Beef.
Subway ben ik echt nog nooit geweest. Bij de Mac of Burger King kom ik echt heel sporadisch. Als ik onderweg ben of haast heb. Misschien twee a drie keer peer jaar? Als ik zin heb in een hamburger ga ik tegenwoordig naar zo’n ‘gezondere’ hamburgertent. Zo veel lekkerder!
Ik vind het vooral bijzonder hoe groot de aantrekkingskracht is op kinderen. Mijn zoontje is echt gefascineerd door al die fastfood ketens (en dat heeft hij niet van mij!)
Ik had al wel eens zelf gekeken naar welke merken voedsel nou van welke bedrijven zijn, en er zijn echt een paar grote die bijna alles in handen hebben inderdaad. Klinkt misschien eng, is het niet; zo’n bedrijf kan alleen bestaan doordat IEDEREEN het koopt. Je ‘stemt’ in principe door het te kopen. Als er echt flink iets mis mee zou zijn zou het niet zo goed lopen, bedrijven moeten zich ook aanpassen aan de consument.
Klopt dat wij als consument dit in stand houden. Maar de macht die zij hebben is natuurlijk wel TE groot. Want als zouter en vetter ervoor zorgen dat wij er meer van gaan kopen, dan gaat omzet toch altijd voor gezondheid.