Home » Review Kobo Clara e-reader
Kobo clara e-reader

Review Kobo Clara e-reader

Na jaren lange trouwe dienst was het vlak voor mijn vakantie dan toch zover: mijn Sony e-reader begaf het. En omdat Sony geen e-readers meer maakt, moest ik wel overstappen op een ander merk. Dat werd na wat zoekwerk de Kobo Clara e-reader. Ik ben er blij mee!

Kobo Clara

Kobo Clara e-reader

Verrassend weinig merken maken eigenlijk nog maar e-readers. Worden ze niet veel verkocht of is er een andere reden? Van Kobo zijn er momenteel maar drie soorten e-readers verkrijgbaar. De Clara, de Aura en de Forma. De Clara heeft een 6.0 inch scherm en schermverlichting en heeft een geheugen voor 6000 ebooks. De Aura heeft een iets groter scherm (6.8 inch), heeft verder dezelfde specificaties maar heeft als grote voordeel dat ze waterbestendig is. De forma tenslotte wijkt duidelijk af qua scherm (8.0 inch HD) die je ook nog eens staand of liggend kan lezen. Ook de Forma is waterbestendig.

Kobo clara e-reader

Prijzen

De Kobo Clara is de goedkoopste van de drie, voor € 129,99 heb je een prima e-reader in huis. Voor € 179,99 kun je ook rustig langs de rand van het zwembad of in bad lezen. Mij eerlijk gezegd die 50 euro extra niet waard. Wil je echt optimaal leesgenot dan moet je wel € 279,99 neertellen voor de Forma.

kobo clara e-reader

Kobo Clara e-reader

Ik koos voor de Clara, omdat mijn vorige e-reader ook dit formaat had. Groot genoeg! In bad lees ik voor de zekerheid liever een tijdschrift. Ik neem de e-reader ook graag mee in de tram of trein, dus de compacte vorm is wat mij betreft ideaal.

Ik had de Kobo daadwerkelijk binnen 5 minuten klaar voor gebruik, alles is heel intuïtief en gebruikersvriendelijk. En mijn mooie turquoise hoesje maakt ‘m af!

kobo clara e-reader strand

Voordelen

Het grootste voordeel ten opzichte van mijn vorige e-reader? De ingebouwde schermverlichting (zodat ik op de (hotel)kamer kan lezen zonder het licht aan te doen en de anderen wakker te maken). Maar ook de mogelijkheid om via Wifi te syncen met Bol.com en zo eenvoudig mijn boeken op mijn e-reader te plaatsen. Ook ‘gooide’ de Sony alle boeken op een hoop, hier kan ik eenvoudig zoeken op b.v. auteur.

bucketlistboek

Kobo Plus

Ik heb ook een proefabonnement genomen op Plus. Voor € 12,99 per maand kun je hiermee via Bol.com onbeperkt lezen. Niet de allernieuwste boeken helaas, maar wel heel veel. Zo’n 300.000 om precies te zijn. Scroll door het aanbod, gesorteerd op genre, en download naar je e-reader zoveel je maar wilt. Je ‘leent’ de boeken feitelijk. Stop je met Kobo Plus dan verdwijnen ze ook weer van je reader. Je kunt eerst een proefabonnement nemen, de eerste 30 dagen zijn gratis!

Ik lees graag de nieuwste boeken, dus daarvoor is het minder geschikt. Toch heb ik in de proefperiode ontzettend veel boeken gelezen in het genre ‘ben er benieuwd naar maar wil er geen twee tientjes voor betalen’. Vooral van die ‘levenswijshedenboeken’ als Ikigai, lifestyle boeken of die van Marie Kondo! Ik ga dan ook voorlopig door met dit Kobo Plus abonnement.

Conclusie

Ik ben echt heel blij met de Kobo Clara. Alhoewel de lichtfunctie wel wat meer ten koste gaat van de batterijduur, zou ik nu al niet meer zonder willen. En de batterij gaat alsnog weken mee! De combi met het Plus abonnement is voor een leesverslaafde als ik echt ideaal. Verder vind ik de gebruikersvriendelijkheid en de wijze waarop je de verschillende boeken kan opslaan en opzoeken perfect.

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Kook je een recept van mijn blog? Laat het mij op social media weten met de hashtag #myhappykitchen

Op zoek naar een mooi (kook)boek, keukengadget of delicatessen? Neem eens een kijkje in mijn webshop!