Home » Rondreis Java en Bali
Rondreis Java en Bali - Bromo

Rondreis Java en Bali

Na het succes van onze rondreis in Thailand besloten we voor de tweede keer een reis te boeken via Djoser Family, rondreizen voor gezinnen met kinderen. En ook dit jaar was de aansluiting met de andere kinderen weer geslaagd. Ik vertel je alles over onze rondreis Java en Bali in het prachtige Indonesië!

rondreis java en bali - de groep

Quatar airways

Het nadeel van verre reizen maken? Die lange vluchten! Gelukkig was het reizen met Quatar airways best comfortabel. Met een overstap in Doha (Quatar) waren we in totaal zo’n 18 uur onderweg. Op de luchthaven maakten we al kennis met onze reisgenoten. Eén familie kenden we al van de reis naar Thailand, met hen hebben we ook samen deze vakantie geboekt. De groep bestond in totaal uit 7 gezinnen: 14 volwassenen en 12 kinderen.

rondreis java en bali

Jakarta

Onze reis begon in Jakarta, de hoofdstad van Indonesië. Een enorme stad, met extreem rijke maar ook arme gedeeltes. We bezochten o.a. de oude wijk Batavia, waar je nog veel terug vindt uit de Nederlandse koloniale tijd. V.O.C. pakhuizen, een ijzeren ophaalbrug, een postkantoor, een uitkijktoren en een stadhuis. We gingen eten in Café Batavia, een prachtig koloniaal pakhuis, waar er zelfs hutspot en erwtensoep op de kaart stond!

Ook brachten we een bezoek aan de Chinese wijk met markt (altijd leuk) en prachtige tempels.

rondreis java en bali
Levende kikkers op de markt in Jakarta

Op dag 2 was er zelfs een aardbeving in Jakarta. Wij kregen er (in de taxi onderweg naar het Hardrock Café) niets van mee maar in het hotel bleken de kozijnen te schudden en moest iedereen met de trap naar beneden. Ook was er in de dagen erna een tsunami alarm, niet echt prettig…

botanische tuinen

Bogor en Bandung

We vervolgden onze reis door Java richting het hoger gelegen Bogor. Vroeger een geliefd vakantieoord voor de Nederlandse bezetters, vanwege het koelere klimaat. In Bogor (door de Nederlanders ‘Buitenzorg’ genoemd) ligt een schitterende botanische tuin waar we een rondleiding maakten met een lokale gids. In de tuin was ook nog een klein oudhollandse begraafplaats.

Botanische tuinen

Daarna door naar Bandung, waar we verbleven in het prachtige art deco Savoy Homann hotel. Dit hotel is befaamd vanwege de rijsttafel van mevrouw Homann, waarvoor in vroegere tijden de rijke plantage eigenaars langskwamen. Een beetje vergane glorie, maar het art deco interieur was waanzinnig.

Kermis Java

We brachten die avond ook nog een bezoek aan de lokale kermis. Met heel bijzonder een ‘mensaangedreven draaimolen’ en kinderen die visjes vingen: niet van plastic, maar gewoon echte goudvissen!

Rondreis Java en Bali -Yogjakarta

Yogyakarta

Per trein reizen we naar Yogyakarta. Een hele dag in de trein is hier geen straf. De trein is comfortabel, er is airco en het uitzicht is spectaculair (rijstvelden en dorpjes). En onderweg bestel je heerlijk warm eten voor nog geen 2 euro. Yogyakarta is een hele gezellige stad. Rondom de hoofdstraat, de Malioboro street, vind je de leukste winkeltjes en restaurantjes. We doen hier onder een becak (fietstaxi) tour langs de leukste plekjes. Zoals een oudhollands fort, het paleis van de Sultan, een onderwater moskee en de vogeltjesmarkt.

Iedere avond eten we bij Legian, een heerlijk restaurant met dakterras. Hier eet ik echt de allerlekkerste saté van de hele vakantie. Net als de lekkerste pindasaus en nasi. En dat alles voor zo weinig geld…. Met een koude Bintang (lokaal bier) erbij ben ik ultiem gelukkig.

Yogjakarta Legian

Borobudur en Prambanan

Vanuit Yogyakarta maken we ook de excursies naar de Borobudur en Prambanan. De Borobudur – het grootste Boeddhistische bouwwerk ter wereld – is gebouwd tussen 750 – 850. Het bestaat uit negen verdiepingen met meer dan 400 klokvormige stupa’s met Boeddha beelden en reliëfs uit het leven van Boeddha. We zijn er vroeg in de ochtend en het is er heerlijk rustig! Gelegen midden in het groen is dit echt een wonderbaarlijk mooie plek.

Rondreis Java en Bali - Borobudur

In de middag rijden we door naar de Hindoeïstische Prambanan tempels. Ook deze tempels zijn gebouw rond 850 maar kort na de bouw al verlaten en vervallen. Pas vanaf 1893 werd het complex weer uitgegraven en begon in 1918 de reconstructie. Er is maar een klein gedeelte herbouwd, deels omdat de originele stenen niet meer zijn terug te vinden en deels omdat de aardbeving van 2006 het complex opnieuw ernstig beschadigd heeft.

Rondreis Java en Bali - Prambanan

Bromovulkaan

Weer een treinreis, dit keer naar Malang (waar we fantastisch aten in hotel Tugu, aanrader!). De volgende dag rijden we door naar de Bromovulkaan.

Rondreis Java en Bali - Bromo

Een bijzondere plek: deze nog actieve vulkaan (2392 meter) ligt samen met twee andere vulkanen in een zandzee van 8 bij 10 kilometer. We doen een jeepexcursie en klimmen naar de rand van de vulkaan, waar de rookpluimen nog uitkomen (drie weken geleden is de vulkaan nog uitgebarsten..).

Daarna rijden we naar een uitzichtspunt voor een spectaculaire zonsondergang. We overnachten in mooie lodges en ik heb het voor het eerst deze vakantie koud!

Kalibaru

Onze laatste dag/nacht op Java. Op een schitterend resort met zwembad en naastgelegen plantage, waar we een fantastische rondleiding krijgen. Ik schreef al een apart artikel over alle specerijen en over de bijzondere koffie die we daar gezien hebben volgt ook nog een artikel!

Bali – Lovina

Met de veerboot steken we over naar Bali, waar we eerst verblijven aan de noordkust in Lovina. Een schitterende plek, wat mij betreft de mooiste van de vakantie, en ook ontzettend rustig (lees: weinig toeristen). En we hebben hier eindelijk een beetje rust, want we blijven drie nachten!

Rondreis Java en Bali - dolfijnen

Deze dagen doen we leuke dingen, als dolfijnen spotten en snorkelen, maar we liggen ook heerlijk uren aan het zwembad. En ik boek een fantastische spa middag, met o.a. lichaamsmassage en bad met rozenblaadjes. Ultieme luxe voor weinig!

Rondreis Java en Bali - spa

Ook bezoeken we nog de warmwaterbronnen – holy hot spring – in Banjar.

Rondreis Java en Bali - holy springs

Munduk en Ubud

Via Munduk (watervallen) en de Pura Ulun Danu Batan tempel reizen we door naar Ubud. Ook hier weer fijn drie nachten op een mooi resort met prachtige infinitypool aan de rand van de jungle.

My happy life augustus 2019

Ook hier kunnen we natuurlijk weer niet stilzitten: we maken een prachtige mountainbike tocht van 30 kilometer (bergafwaarts) door dorpjes, plantages en jungle. We bezoeken monkey forest, we gaan raften (Peter en Bodhi) en doen een kookcursus (ik).

kookcursus

Van de kookcursus maak ik nog een video en deel ik recepten! Ubud is een gezellige drukke stad waar je heerlijk kunt eten en winkelen.

Sanur en Kuta

We eindigen onze reis in de badplaats Sanur. Nog fijn een paar dagen aan het strand voordat we weer de lange vlucht terug naar Nederland nemen. Sanur is vrij rustig, Kuta is een toeristisch gekkenhuis, een soort Balidorm.

We maken een spectaculaire snorkeltocht met 5 meter grote manta roggen en ik waan me in een scene van ‘Finding Nemo’ in de prachtige crystal bay tussen de eilandjes nusa penuda en nusa lembongan. Ook hiervan komen er nog video’s online, gemaakt onderwater met de GoPro camera!

Rondreis Java en Bali - visschotel

De laatste avond eten we met de hele groep op het strand en proosten we op een fijne reis, de verjaardag van Francois en bedanken de reisleider Nancy. Samen met Bodhi eet ik een heerlijk visplateau met kreeft, gamba’s, inktvis, oesters en ‘catch of the day’. Het duurste gerecht van deze vakantie (42 euro voor twee personen). Nog achterlijk goedkoop dus! En heel erg lekker.

Reisleider Nancy maakte overigens nog een hele leuke videosamenvatting van onze reis:

Rondreis Java en Bali

We kunnen terugkijken op weer een fantastische ervaring. Met een leuke groep mensen en een gezellige groep kinderen. Zo leuk om te zien hoe goed ze vanaf dag 1 met elkaar omgaan. Ik vond Java vele malen leuker dan Bali, vooral omdat het authentieker oogt en minder toeristisch is. Ook heb ik daar veel lekkerder gegeten. Hoogtepunten waren voor mij wel de stad Yogyakarta, de Borobudur, de specerijentour, de Bromo vulkaan en het snorkelen. Maar ook het fietsen, de kookcursus en dolfijnen spotten.

souvenirs

Mijn souvenirs zijn bijna allemaal gerelateerd aan eten: van verse vanillestokjes tot kaneel en van bamboe rietjes tot mooie potjes voor sambal.

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Kook je een recept van mijn blog? Laat het mij op social media weten met de hashtag #myhappykitchen

Op zoek naar een mooi (kook)boek, keukengadget of delicatessen? Neem eens een kijkje in mijn webshop!

2 Comments

1. Wat een mooie reis! Leuk om te lezen!

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *