Home » Roadtrip Italië 2022

Roadtrip Italië 2022

Meer dan 5000 kilometer, 20 dagen, 17 plaatsen, permanent 35+ graden en heel veel pizza, pasta en wijn. Dat is in het kort een samenvatting van onze roadtrip door Italië. Oh, en laat ik een behoorlijke verzameling aan pech niet vergeten. Voor een uitgebreider verslag, lees gerust verder!

roadtrip Italië - spaghetti alle vongole

Roadtrip Italië

roadtrip Italie

Meer van Caldonazzo & Trento

Na een overnachting in Speyer, waar Bodhi en Peter het Techniekmuseum bezochten en ik me bezig hield met winkelen en terrasjes, begon onze roadtrip Italië met drie nachten in de buurt van het meer van Caldonazzo. Een beetje een ‘must’, wij komen hier graag en regelmatig! Ik schreef onlangs nog een artikel over de leukste uitstapjes vanuit Caldonazzo. Naast natuurlijk heerlijk dobberen op een luchtbedje op het meer bezochten we dit keer de enorme markt van Trento en gingen we met een kabelbaan omhoog bij Passo Paradiso.

Roadtrip Italie - Passo Paradiso

Heerlijk even de koelte opzoeken want man, man, man wat was het heet in Italië. Ons hotel had ook geen airco, dus ’s nachts dreven we ons bed haast uit!

San Gimignano

San Gimignano & Siena

Door het prachtige Toscane toerden we richting San Gimignano, waar we twee nachten verbleven. Een leuk klein hotel met fijn zwembad. Ook hier weer geen airco, maar gelukkig mochten we tot ’s avond laat van het zwembad gebruik maken, en verbleven we daar dan ook zo lang mogelijk. De eerste dag bezochten we San Gimignano, de stad van de torens. Leuk maar wel erg toeristisch.

Roadtrip Italië - San Gimignano

De dag erna gingen we naar Siena. Ook behoorlijk toeristisch natuurlijk, maar evengoed een mooie stad. Een prijzige ook, voor een blikje cola op het terras betaalde je € 5,00. En met die hitte blijf je drinken! Nog een tip: ben je met de auto, parkeer dan in de parkeergarage bij het station. Je parkeert er de hele dag voor maar € 2,00 en met de roltrappen (echt een stuk of 10) ga je eenvoudig omhoog en wandel je naar het centrum.

Saturnia

Saturnia & Orvieto

Richting Rome hadden we twee leuke tussenstops gepland: de warmwater bronnen in Saturnia en de Pozzo di San Patrizio in Orvieto. Beide bezochten Peter en ik jaaaaaren geleden. Saturnia was in eerste instantie even schrikken, er zat inmiddels een enorm (betaald) parkeerterrein bij die ook nog eens aardig vol stond.

Uiteindelijk viel de drukte bij de bronnen nog mee, toch leuk om even een uurtje mee te pakken. Met uiterst zeldzame foto van mij in badkleding (tankini).

Roadtrip Italië - Orvieto

Daarna door naar Orvieto, om af te dalen in de waterput uit 1537 van maar liefst 53 meter diep. De put heeft een cylindervormige dubbele wenteltrap met 248 tredes waardoor de ezels met kar – zonder elkaar te moeten kruisen – onophoudelijk water konden aanvoeren van beneden naar boven. Indrukwekkend!

Roadtrip Italie - Rome

Rome

De hoofdstad van Italië kon in onze roadtrip Italië natuurlijk niet ontbreken. We bleven er drie nachten in een super goed klein hotelletje, vlak achter Circo Massimo. Een aanrader, een heel betaalbaar. Het ligt in de chique ambassadewijk waar we de auto al die dagen gratis konden parkeren. Want Rome doe je het beste te voet! De eerste dag liepen we maar liefst 25000 passen. En dat in 35 graden hitte. Je wilt niet weten hoeveel flessen water er door heen gingen. En af en toe een biertje of een glas wijn! Nog een tip als je in de buurt van Piazza Navona bent: er vlak bij zit Mr. 100 tiramisu waar je, zoals de naam al zegt, 100 soorten tiramisu kunt eten. Maar ook heerlijke wijn kunt drinken en bruschetta kunt eten. Aanrader!

Trevi fonteinen

We zagen het Forum Romanum (van bovenaf, goed genoeg), het Colosseum, Fontana di Trevi, Piazza Venezia, Piazza di Spagna, Piazza Navona en het Pantheon.

Roadtrip Italie - Sint Pieter

De volgende dag gingen we naar de Sint Pieter, waar de drukte gelukkig mee viel. We moesten zo’n 20 minuten in de rij staan voor de security poortjes. Wel waren er lange rijen om omhoog te gaan in de koepel en de Sixtijnse kapel, dus dat hebben we maar achterwege gelaten. In de middag bezochten Peter en Bodhi nog een keer het centrum en huurden elektrische stepjes om terug te rijden naar het hotel. Ik genoot heerlijk van de airco op de kamer, een glas wijn en een boek!

Spaghetti carbonara met truffel

Vlakbij ons hotel zat een fantastisch goed restaurant waar we twee avonden gegeten hebben: bij La Viletta dal 1940 eet je met recht de lekkerste pasta carbonara van Rome, en wat mij betreft wel van heel Italië. En wil je het helemaal goed doen, bestel dan de pasta carbonara met verse truffel. Om je vingers bij op te eten zo lekker!

Helaas maakte Bodhi’s vriendinnetje het – na drie jaar – uit toen we in Rome waren. Ik was wel blij dat het tijdens de vakantie gebeurde, zodat we alle tijd voor hem hadden en hij er goed over kon praten.

Ijsjes Colosseum

Pech!

Het was tijd om verder af te zakken richting Napels. Ik had daar een geweldig appartement geboekt in een klein plaatsje buiten Napels. Op ca. 35 kilometer afstand bevonden zich alle plaatsen die we daar wilde bezoeken: Sorrento en de Amalfikust, de Vesuvius, Pompei, Napels en Caserta. Het appartement (met privé zwembad en grote tuin) is echt een dikke vette aanrader, maar wel als uitvalsbasis want het plaatsje is verder niks.

Helaas gebeurde er op de rit van Rome naar Napels iets heel vervelends….Omdat het zo heet was en we de kustroute reden zuidwaarts, leek het ons een goed idee om rond een uur of twee even te stoppen voor een frisse duik in zee. Zo gezegd zo gedaan, de auto geparkeerd aan de boulevard en een uurtje op het strand vertoefd. Toen we terug kwamen bij de auto bleek de zijruit van de achterbank ingeslagen en de rugzak en tas die daar lag gestolen. Met daarin o.a. mijn iPad en die van Bodhi, Bodhi’s Nintendo Switch, een mega dure noise canceling headphone en nog allerlei kleine dingetjes. Wat een schrik!

Pech in Italie

De carabinieri gebeld (112 bellen en dan gewoon 3 x moeten proberen omdat er niet wordt opgenomen?). Van de schrik eerst in het Engels praten en dat ze dan gewoon ophangen….?? Pas toen ik in het Italiaans begon te ratelen werd ik te woord gestaan. En toen moesten we nog dik een uur wachten in de brandende zon en daarna nog een uur op het bureau. Met een knullig proces verbaal in handen vervolgenden we ietwat beteuterd de reis, mét kapotte ruit. Gelukkig kon bij het appartement de auto binnen op eigen terrein staan. Ik kan nog een heel verhaal schrijven over de belletjes met Carglass Italië maar laten we het er maar ophouden dat we uiteindelijk met een knullig plexiglas raampje en heel veel tape Nederland weer bereikt hebben! Je zou maar geen Italiaans spreken, dan ben je echt wel verder van huis!

Roadtrip Italië - Sorrento

Sorrento en de Amalfikust

Op aanraden van de eigenaar van het appartement (die ons enorm behulpzaam was!) huurden we deze drie dagen een elektrische auto. Voor maar € 39,00 euro per dag een top oplossing. Vooral ook omdat in die kleine nauwe straatjes zo’n kleine Renault een stuk makkelijker rijdt dan onze grote Jaguar!

De eerste dag reden we naar Sorrento, waar we door de smalle straatjes slenterden en heerlijk lunchten. Daarna ‘deden’ we de hele Amalfi kust route, van Positano tot Vietri sul mare. Erg mooi! De route is zo’n 40 kilometer maar door de smalle en bochtige weg doe je er zo 1.5 uur over.

Vesuvius

De dag erna bezochten we de Vesuvius. Na lang geprobeerd via de Italiaanse site tickets te boeken (dat schijn je echt vooraf te moeten doen) heb ik uiteindelijk via het Nederlandse tiquet tegen een euro of vijf meer eenvoudig kaarten gekocht. Tijd is ook geld! Ook reserveerde ik een parkeerplek, wat ook sterk werd aangeraden.

Bij de parkeerplaats aangekomen kun je een shuttlebus voor 3 euro (retourtje) nemen naar de plek vanaf waar je nog circa een half uur behoorlijk steil omhoog moet lopen. Maar het is de moeite waard, je hebt een prachtig uitzicht op Napels en kunt in de krater kijken en langs de rand lopen.

In de middag deden we boodschappen, omdat we een keuken hadden besloten we lekker thuis te blijven en zelf te koken, en te genieten van de prachtige tuin en het zwembad.

Pompei

Pompei en Caserta

Pompeï stond al jaren op mijn wensenlijst! Dit keer besloten we niet vooraf te reserveren en dat bleek gelukkig ook helemaal niet nodig. Er stond geen rij en we konden vlakbij parkeren.

Pompei met uitzicht VesuviusPompeï is echt indrukwekkend! Heerlijk om door de oude straatjes te slenteren en je fantasie de rest te laten invullen. Tip: draag een hoed of pet, er is haast geen schaduw en de zon brandt genadeloos!

In de middag bezochten we Caserta, een paleis met tuinen groter dan Versailles! Omdat het zo heet was besloten we alleen de tuinen te bezoeken en huurden daar voor een paar euro elektrische fietsen. De tuinen zijn namelijk enorm!!

Caserta

Ook vandaag aten we thuis en maakte ik een heerlijke pasta all’amatriciana met guanciale, ui en tomaten. Heerlijk!

Matera

Nadat we bij Carglass het raam provisorisch hadden laten ‘repareren’ werden we onderweg naar de volgende bestemming van achteren aangereden door een auto die achteruit van een parkeerplek kwam. Weer uren op de carabinieri wachten en regelwerk. Hoeveel pech kun je hebben? Een paar uur later dan gepland kwamen we aan in Matera. Het hotel dat ik die ochtend boekte in de auto bleek een niet al te charmant hotel boven een benzinestation aan de snelweg te zijn. Maar lag gelukkig wel op een paar minuten rijden van het prachtige Matera, wat mij betreft één van de hoogtepunten van deze vakantie.

Matera by night

Matera is nog niet zo heel toeristisch, al heeft de laatste James Bond film daar wel al verandering in gebracht. Hier is namelijk de openingsscène van No time to die opgenomen. Wanneer je rondwandelt tussen de grotwoningen lijkt het alsof je terugreist in de tijd. De woningen zijn smaakvol opgeknapt en zijn tegenwoordig vooral het decor van hotels, restaurants of winkels. We hebben er twee middagen/avonden rondgewandeld en heerlijk gegeten bij La Grotta del Gusto. Bestel er zeker de tagliata (rucola sla met biefstuk)!

Alberobello

Alberobello & Polignano al mare

Naast Matera had ik Alberobello hoog op mijn lijstje staan. In deze stad in Puglia vind je meer dan 1000 trulli bij elkaar. Trulli zijn de traditionele witte huisjes met kegelvormig dak. Onderweg naar Alberobello vanaf Matera zagen we her en der al trulli staan in het landschap. Zo leuk! Alberobello is natuurlijk het summum, maar oogt daardoor tegelijkertijd een beetje Efteling-achtig naar mijn gevoel.

Het was leuk om het gezien te hebben, maar ik hoef er niet nog een keer naar toe.

Polignano al mare

Daarna reden we nog even door naar de kust, om de mooie rotsstranden en heldere blauwe water te bewonderen in Polignano al mare. Waar het ongelofelijk druk was! Iets verderop vonden we nog een strandje waar we nog een uurtje in zee hebben gezwommen. Doe mij maar gewoon een zandstrand!

Rimini

Rimini & San Marino

Het was tijd weer terug omhoog de laars in te gaan. We kozen – op aanraden van Carglass – voor Rimini. Tegen die tijd zou het glas voor de achterruit daar wel geleverd zijn. We hebben nooit meer wat van ze gehoord…. Rimini is een echte badplaats, met ellenlange stranden vol ligbedden en parasols, en rijen met hotels, winkels en restaurants. Not my cup of tea zeg maar. Maar een dagje strand is altijd wel lekker in zo’n druk programma en het lag op steenworp afstand van San Marino. En dat ‘land’ stond weer hoog op het lijstje van Bodhi.

San Marino

San Marino is leuk voor een middagje, maar verder niet heel bijzonder. Grappig detail: Bodhi is fan van Serhat, de inzending voor het Songfestival van San Marino in 2019 (deze video). Hij wilde dan ook persé naar San Marino gekleed als hem: witte broek, wit overhemd, wit kolbert. En zo geschiedde! Heerlijk dat kind en zijn eigen stijl!

kasnocken

Mittersill (Oostenrijk)

Omdat de meest logische route terug via Oostenrijk liep én mijn ouders daar nog net twee dagen waren, besloten we hen met een bezoek te verrassen en nog twee nachtjes daar door te brengen. Zodat we nog even naar de Hintersee konden en natuurlijk heerlijk kasnocken konden eten. Een mooie afsluiter van drie heerlijke weken roadtrip Italië met een beetje pech….

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Kook je een recept van mijn blog? Laat het mij op social media weten met de hashtag #myhappykitchen

Op zoek naar een mooi (kook)boek, keukengadget of delicatessen? Neem eens een kijkje in mijn webshop!

6 Comments

1. Ellen Emmerink-arends

Leuke vakantie en ook zo avontuurlijk ik zou dat niet kunnen zo onderweg plannen…
    Zou ik super zenuwachtig van worden. Maar jullie komen wel op mooie plekken!!
    Jammer van alle pech, en bodhi ik wist niet dat ie al zolang een vriendin had. Wat een timing om het uit te maken had ze dat niet thuis kunnen doen? Hoop dat het goed met hem gaat zoiets kan je vakantie wel verpesten. Maar op de terugreis ff “thuis” geweest lekker kasnocken eten fijn hoor!! Nou groetjes! Liefs Ellen

• Wij hebben dat voor het eerst een aantal jaar geleden in Spanje gedaan en dat beviel zo goed. Je kunt dan ter plekke besluiten om te blijven wanneer het leuk is of doorreizen wanneer het minder is. En via Internet zijn er duizenden opties, je vind altijd wel wat. Maar snap ook wel dat iemand dat niets vindt hoor. Bodhi’s vriendin woont in Amerika, ze hebben alleen online contact.
      De kasnocken was inderdaad een fijne afsluiting! Liefs xx

2. Henny Diepenhorst-Rozendaal

Ik heb na mijn babytijd maar 1 keer een petje/mutsje gedragen en dat was in … Pompeï….
    Maar wat was het daar fantastisch. Genoten van je reisverslag! Ook door de herinneringen.

Liefs

3. Leuk om na te genieten van de hot spots die wij ook op onze reis hebben gedaan, vijf jaar geleden alweer! Geweldig land maar wel shit van die ellende !

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *