Home » Onze vakantie in Thailand – een verslag in woord en beeld
vakantie in Thailand

Onze vakantie in Thailand – een verslag in woord en beeld

In juli hebben Peter, Bodhi en ik een rondreis door Thailand gemaakt met Djoser Family. Vandaag probeer ik – in woord en beeld – een impressie te geven van wat we allemaal gezien en gedaan hebben! Onze vakantie in Thailand was er één om niet snel te vergeten! Het is een lang verhaal geworden, maar korter kon ik het echt niet maken!

Vakantie in Thailand

We maakten een rondreis van 21 dagen door Thailand met Djoser Family. Een groepsreis voor gezinnen met (jonge)kinderen. Waarom we kozen voor deze reis lees je in deze blogpost. Een intensief programma, boordevol met excursies die weliswaar facultatief waren maar we wel steeds voor kozen. Yolo! Iedere dag vroeg op staan ook, want met zo’n boordevol programma is uitslapen er niet bij.

Bodhi onder de Bodhi boom

Dag 1 t/m 4 – Bangkok

Onze vakantie in Thailand begint na een lange (11 uur) maar uiterst comfortabele KLM naar Bangkok. De laatste keer dat we hier waren was alweer 23 jaar geleden (we zijn na onze ontmoeting 25 jaar geleden nog één keer terug geweest). Wat is deze stad veranderd! Een gigantische metropool, met meer dan acht miljoen inwoners. En waarschijnlijk net zo veel toeristen in deze zomermaand!

vakantie in Thailand - fietsen

Gelukkig ontdekken we in de komende dagen dat Bangkok, ondanks de enorme omvang, ook nog steeds het ‘oude’ Bangkok is. Dat merk je vooral als je door de straatjes van Chinatown loopt. Of fietst! Want op de tweede dag maakten we een 3-uur durende fietstocht met de beroemde Co van Kessel. Echt een aanrader, nee een must, wanneer je in Bangkok bent. Het is dé ideale manier om al fietsend de kleine weggetjes, steegjes en marktjes te ontdekken. We fietsten dwars door de smalle steegjes van Chinatown, echt een geweldige aanvaring. Wij deden – omdat we met kinderen reisden – een ‘kleine’ tour, maar je kunt ook kiezen voor een tocht van 9 uur.

Vakantie in Thailand - Grand Palace

Natuurlijk bezochten we Grand Palace (ga vroeg!!) en de Wat Pho, met de bijzondere liggende Boeddha gemaakt van bladgoud van maar liefst 46 meter lang en 15 meter hoog! En maakten we een tocht met een longtailboot door de klongs, de kanalen van Bangkok. Langs de klongs speelt het drukke dagelijkse leven van Bangkok zich af. En leven ook deze enorme varanen (familie van de Komodo)!

Vakantie in Thailand - komodo

We bezochten nogmaals Chinatown, ditmaal lopend, om een beetje te shoppen en te genieten van de levendige en geurige steegjes en marktjes. We pakten dan een tuktuk (niet duur, maar wel onderhandelen!) of nemen de busboot over de Chao Phraya rivier.

vakantie in thailand - skytower

’s Avonds aten we graag in Khao San road, een populair gebied voor backpackers, met leuke winkeltjes en restaurants. Ook zijn we een avond gaan eten op de 73e verdieping van de Baiyoke skytower, het hoogste hotel van Zuidoost-Azië. Het gebouw is 309 meter hoog en heeft 84 verdiepingen. Vanaf het panoramadek op de 77e verdieping had je een spectaculair uitzicht op Bangkok en zie je pas echt hoe enorm groot deze stad is.

vakantie in thailand - uitzicht skytower

Dag 5 t/m 8 – River Kwai

vakantie in Thailand - drijvende markt

Op weg naar het westen, richting de grens met Myanmar/Birma, deden we nog een stop bij de drijvende markt van Damnoen Saduak. Natuurlijk ook per boot. Hoewel het een gezellige markt was is het wel een beetje een ‘tourist trap’. Leuk maar geen must.

vakantie in Thailand - river kwai

Wel indrukwekkend was het plaatsje Kanchanaburi. Waar een begraafplaats was met graven van Nederlanders en Britten die zijn omgekomen tijdens het bouwen van de brug over de River Kwai. In het bijbehorende mini museum kwam je meer te weten over dit huiveringwekkend stukje geschiedenis, dat ik eigenlijk alleen maar ken van de gelijknamige film.

vakantie in thailand - bridge river kwai

Over diezelfde brug over de River Kwai reden we even later met de trein langs de rivier in een uurtje of twee naar Nam Tok, midden in de jungle. In longtailboten voeren we in een half uur in het pikkedonker naar onze volgende bestemming: de river lodges.

vakantie in Thailand

Bungalows gebouwd op bamboevlotten, die drijven op de rivier. Een idyllische plek. Zonder stroom, zonder netwerk, zonder wifi. Mét olielampjes, zodat je ’s avonds nog net je bed kon vinden. Pas toen we de volgende dag wakker werden zagen we pas hoe prachtig de omgeving was. Wat een rust, wat een schitterende natuur. Met gelukkig een aantal volle dagen om te genieten van het floaten in de stroming, de nabije waterval en Olly de olifant die iedere ochtend om ananasschillen kwam bedelen. En de heerlijke rust! Zie je wel dat ik best zonder wifi kan! Lekker met een boek in mijn hangmat, live is good!

Dag 9 Uthai thani

Vandaag is vooral een reisdag, we moeten een flink eind naar het noorden, richting Chiang Mai. Een dag in de bus dus. We overnachten op wederom een schitterende plek, midden in de natuur. En hebben daar een hilarisch leuke avond met de karaoke set!

vakantie in Thailand

Dag 10 en 11 Sukothai

Na wat (obligate) stops bij o.a. een Boeddha-, zijde- en parasolfabriek komen we aan bij de eindbestemming: Sukothai. Sukothai is de oude hoofdstad van Thailand (1238 – 1358) en staat bekend om haar prachtige complex van tempelruïnes. Ook hier gingen we op de fiets op pad, alleen werden we halverwege overvallen door een enorme tropische regenbui. Het is regenseizoen in Thailand, maar tot nu toe hadden we daar – op een enkele bui na in Bangkok – nog geen last van gehad.

Ook gaan we op pad in de omgeving met een tuktuk en bezoeken o.a. een basisschool, een houtsnijwerkplaats en mogen zelf, met de voetjes in het water, rijstplantjes ‘planten’. Kijk dat nou staan met die nep Rayban 🙂

vakantie in Thailand

Wederom overnachten we in prachtige huisjes, omringd door water, bloemen en heel veel vlinders. Een heerlijk zwembad, goede en goedkope massages. Wat wil een mens nog meer?

Dag 12 Lampang

Ook vandaag weer een reisdag, en een overnachting op wederom een schitterende locatie. Dus maar weer een massage om bij te komen van de reis. En heerlijk buiten eten op het terras. Er is een zwembad, dus de kinderen zijn happy.

vakantie in Thailand

Dag 13 t/m 15 Chiang Mai

Onderweg naar Chiang Mai doen we nog even de enge beestenmarkt aan. Waar ik me waag aan gefrituurde sprinkhaan, bamboeworm en zijderijpscocon….Hierover binnenkort meer in de blogpost Thailand culinair!

Chiang Mai herinner ik me als een levendige stad, veel kleiner en intiemer als Bangkok maar wel toeristisch. En dat is het nog steeds. Het barst er van de toeristen en toch…het is er zo gezellig! Op de avondmarkt, waar je je ogen uitkijkt naar alle koopwaar waar geen einde aan lijkt te komen. En alles kost ook nog eens drie keer niets. In de stad, waar het ene leuke barretje wordt afgewisseld met het andere lekkere restaurantje. Er heerst een gezellige levendigheid waar ik erg van hou!

vakantie in Thailand

Chiang Mai staat bekend als vertrekpunt voor allerlei excursies in de omgeving. En dat is ook precies wat we doen. Peter en Bodhi gaan een hele dag ziplinen, aan een netwerk van ijzeren kabels hoog boven de jungle ‘vliegen’. Ik doe die dag een Thaise kookcursus.

Ook doen we een dag jungle: we gaan raften op bamboevlotten, wandelen naar een waterval om daar te zwemmen en baby-olifantjes wassen in de rivier. Weleens een zoen van een olifant gehad?

En ’s avonds bezoeken we een Thai boks wedstrijd. Wat een spektakel!

vakantie in Thailand

We eten er voortreffelijk, en gaan zelfs voor Bodhi een keer lunchen bij MacDonalds. Die zit er ook, net als Burger King, KFC en Subway. Ook gaan we een middagje winkelen in een enorm winkelcentrum. Zo groot heb ik ze zelfs in de Verenigde Staten niet gezien! 8 verdiepingen, met complete ijsbaan, kermis en een restaurant met robots in de bediening. En met winkels als Gucci, Armani, Topshop etc. etc.

En we nemen nog een massage of twee. Zelfs Bodhi! Voor een paar euro worden je voeten een uur gemasseerd. En dat is zooooo lekker en als je de hele dag in de stad hebt rondgelopen.

Dag 15 t/m 20 nachttrein en Koh Samed

In de avond nemen we de nachttrein naar Bangkok. Een hele gebeurtenis, vooral voor de kinderen, maar ook een uiterst comfortabele manier van reizen. We eten aan boord van de trein (en best goed ook) en rond een uurtje of 8 worden de bedjes voor ons klaargemaakt.

vakantie in Thailand

Er is airco in de trein (kou is een teken van luxe) en koud is het! Gelukkig heb ik op aanraden van de gids een vest meegenomen en weet ik nog een extra deken te scoren.

Rond een uur of zes ’s morgens komen we aan in Bangkok waar de bus al klaar staat om ons in een paar uurtjes naar de golf van Thailand te brengen. Daarn nemen we de boot naar Koh Samed, een uurtje varen naar ons tropisch paradijs.

Er is hier niet veel te doen, en dat is goed. Want zonnen, cocktails drinken, snorkelen en eten is toch ook best een druk bestaan? En we zijn er aan toe, na zoveel dingen gezien en gedaan te hebben. Peter en Bodhi gaan nog een dagje snorkelen, met de boot langs zes eilandjes, maar ik kies voor mijn strandbed en boek. Eindelijk kom ik eens toe aan lezen! Ik neem nog een frozen coconut en een bordje Pad Thai met garnalen en geniet. Intens.

vakantie in Thailand

Op de laatste dag reizen we van Koh Samed terug naar Bangkok. Waar we nog een avond hebben om de laatste Thaise bath uit te geven aan eten en souveniers op Khao San road. Na alle rust van het eiland vind ik het heerlijk om weer in het chaotische en drukke Bangkok te zijn. Wat hou ik van deze stad!

Op dag 21 vliegen we weer naar huis. Je laatste bath stuk slaan op Bangkok Airport? Kansloos! Ik heb nog nooit zoveel chique en dure winkels bij elkaar gezien. Dior, Chanel, Yves Saint Laurent, Rolex, ze zitten er allemaal. Dan maar een laatste ijskoffie en een hamburger bij Burger King. Vaarwel Thailand, hopelijk tot snel!! Een vakantie in Thailand kan ik iedereen aanbevelen!

En in een volgende blogpost vertel ik meer over het eten tijdens onze vakantie in Thailand!

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Kook je een recept van mijn blog? Laat het mij op social media weten met de hashtag #myhappykitchen

Op zoek naar een mooi (kook)boek, keukengadget of delicatessen? Neem eens een kijkje in mijn webshop!

5 Comments

1. Wauw! Wat een prachtig natuurschoon. Leuk om met je gezin op vakantie te gaan in zo’n mooi land.

2. Wauw, echt prachtig! Bijzonder om zo’n reis als gezin te kunnen maken!

3. Oh my.. Wat heerlijk!! Ik zou ook wel van alles willen zien, maar niet elke dag. Daar ziet die zee me er té lekker voor uit!!

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *