keuzes-maken

The green happiness en andere leefstijlmythes

Het voordeel van werken in het hoger onderwijs is dat je permanent omgeven wordt door kennis. Een heleboel kennis. Super leuk is het dan ook dat tijdens het jaarlijkse ‘Thnk-festival’ medewerkers deze kennis (zowel hobby- als beroepsmatig opgedaan) in workshops, lezingen en presentaties aan elkaar kunnen overbrengen. Ik bezocht dit keer een presentatie met de fascinerende titel: The green happiness en andere leefstijlmythes.

Green Happiness

Gitte Kloek en Stefanie Salmon van het lectoraat Gezonde leefstijl in een stimulerende omgeving namen met ons 10 leefstijlmythes door. Zijn ze waar of zijn ze niet waar? Gitte en Stefanie onderbouwden de antwoorden wetenschappelijk. Heel verhelderend, want over eten wordt al zo veel geroepen. Door iedereen die er verstand van denkt te hebben. We zien door de bomen het bos haast niet meer….Kijk vooral ook eens dit filmje van Arjan Lubach:

Een aantal van deze mythes laat ik jullie vandaag zien. Weet jij welke waar zijn of niet?

beautiful-skin

Mythe 1: Door gezond te eten krijg je een mooiere huid

Antwoord: ONZIN

Er zijn geen wetenschappelijke bewijzen dat je huid mooier wordt van gezond eten of van voedingssuplementen (Katan 2016). Welgeteld 1 studie (Cosgrove 2017) toont aan dat mensen die meer groente en fruit eten, wat minder rimpels en een jongere huid hebben. Maar: naast gezond eten hebben deze mensen minder in de zon gezeten, roken ze vermoedelijk minder, zijn ze rijker, hoger opgeleid en doen meer aan sport. Een rechtstreeks oorzaak-gevolg kan met dit onderzoek dus niet worden aangetoond.

Waarom denken veel mensen dan toch dat de mythe waar is? Dat komt omdat het omgekeerde wel waar is: bij ernstige tekorten kan de huid wel degelijk slechter worden. Maar….voor alles is een juiste hoeveelheid. Als je gewoon eet, dan is meer en gezonder niet beter voor je huid (en soms zelfs slechter).

Mythe 2: Mensen eten meer van grote dan van kleine porties

Antwoord: WAAR

Diverse onderzoeken laten inderdaad zien dat grotere porties leiden tot grotere energie inname (Steenhuis 2009, Hollands 2015). Reden hiervoor is o.a. de aangepaste consumptie norm. De alsmaar groeiende verpakkingen en porties hebben een ongezonde uitwerking op ons eetgedrag. Fabrikanten en horeca hanteren steeds grotere maten, die wij dan zien als ‘normaal’. Kijk hier maar eens naar het verschil in portiegrootte tussen nu en twintig jaar geleden!

portion-distortion

Mythe 3: In je eentje eten is beter voor een slank figuur

 Antwoord: nuance ontbreekt

Er stond laatst nog een artikel over in Metro:  In je eentje eten is beter voor een slank figuur.

De nuance in deze stelling ontbreekt echter volledig. Er is namelijk onderzocht dat er meerdere vorm van sociale invloed zijn op ons eetgedrag. Zo is er de ‘sociale facilitatie’ waarbij je meer eet wanneer je met vrienden of familie bent (De Castro, 1994). Maar je hebt ook ‘modeling’ waarbij je – als je tafelgenoten minder eten – jij automatisch ook minder eet (andersom geldt ook) (Cruwys, Bevelander & Hermans, 2015)

En wat dacht je van Impression management, eten om een bepaalde indruk te maken (Vartanian 2015)? Ooit met die sportieve vriendin in de kantine toch maar gekozen voor die salade (terwijl je je zinnen had gezet op een broodje kroket) omdat zij ook een gezonde keuze maakte?

Alleen eten is dus niet persé beter voor een goed figuur. Als je samen eet ligt het er immers aan met wie je bent!

keuzes-maken

Mythe 4: Mensen maken per dag gemiddeld 200 voeding gerelateerde keuzes.

Antwoord: goed!

Vraag je het mensen zelf dan schatten zij dat ze per dag ongeveer 15 keuzes maken (Wansink & Sobal, 2007). Uit onderzoek is echter gebleken dat dit er gemiddeld 200 zijn! Naast keuzes over wat we eten, gaat het ook om keuzes wanneer we beginnen en stoppen met eten (Rozin, 2003) en wat, wanneer, waar, hoeveel en met wie (Wansink & Sobal, 2007)

Met dank aan collega’s Gitte Kloek en Stefanie Salmon voor het mogen gebruiken van hun presentatie!

4 Comments

  1. Wat leuk om te lezen!
    MARIJKE recently posted…Gezond brood belegMy Profile

  2. Leuk om te lezen. Ik heb wel bepaalde voedingsmiddelen zoals suiker en melk die niet goed voor mijn huid zijn, maar dat is persoonlijk denk ik. Als je alleen eet, kun je wel bewuster eten. Ik denk dat ze dat er mee bedoelen? Door bewuster te eten, ben je wel eerder verzadigd namelijk?

  3. Interessant artikel! Het filmpje van Lubach heb ik met veel vermaak bekeken. 🙂
    Lianne recently posted…Win: merci chocoladetaartMy Profile

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

CommentLuv badge