Omdat ik tiener was in de tachtiger jaren, blijft dat voor mij de meest nostalgische periode. Terugkijkend lijkt alles toen leuker, mooier en beter. Ik schrijf dan ook regelmatig nostalgische artikelen over die tijd. En toen ik het boek ‘Forever 80’s‘ voorbij zag komen, moest ik die natuurlijk lezen!
Forever 80’s
Het fascinerende verhaal van de jaren tachtig wordt in Forever 80’s verteld door de advertenties die het decennium kleur gaven. Van het Zwitserlevengevoel tot de United Colors of Benetton en van het succes van Petje Pitamientje tot het fiasco van Buckler: Forever 80’s laat zien hoe we werden wie we zijn.
In Forever 80’s wordt namelijk gesteld dat in de jaren tachtig de wereld van de eenentwintigste eeuw werd geboren. We konden voortaan geld uit de muur halen, muziek werd digitaal en we maakten kennis met de eerste computers. We werden geëmancipeerder (Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid), we rookten er op los (Een Tivoli staat je goed!) en dat was nog gewoon stoer en hip. Leuk hoe sommige slogans na zoveel jaren nog herkenbaar zijn. Van ‘Giroblauw past bij jou tot ‘Brood, daar zit wat in’. En wist je dat het woord ‘zwitserlevengevoel’ samen met ‘wc-eendgehalte’ is opgenomen in de Grote van Dale? Slechts zelden wordt een door reclamemensen bedacht woord daarin opgenomen, zeker niet als er ook een merknaam in zit. Een heerlijk boek om van tijd tot tijd in te bladeren!
Over de auteurs
Roelof Bouwman is historicus. Hij was jarenlang redacteur van HP/De Tijd en publiceerde een aantal boeken, waaronder 70’s, De canon van Nederland en Wij van de hbs. Minke de Vogel studeerde kunstgeschiedenis, werkt als freelance journalist en is gespecialiseerd in interieur en design. Met Roelof Bouwman schreef ze 70’s.
Forever 80’s
Roelof Bouwman & Minke de Vogel
Hardcover, 256 bladzijden