Home » Geschiedenis van Princess
geschiedenis van Princess - Aad Ouborg & Babyliss

Geschiedenis van Princess

De geschiedenis van Princess is eigenlijk meer de geschiedenis van Aad Ouborg, de ‘entertainende ondernemer’. Begonnen als importeur van Babyliss is Ouborg 36 jaar later vooral ‘aadviseur’ van de bedrijven die zijn kinderen hebben opgericht: Princess Sportsgear, Princess Traveller en Bourgini. Maar het begon allemaal in een studentenkamer in Utrecht.

Babyliss

Na studies medicijnen en fysiotherapie besluit Ouborg zijn hart te volgen en te gaan ondernemen. In 1983 zet hij – als importeur van Babyliss – een hele nieuwe manier van ondernemen neer. Zonder budget voor advertenties zoekt hij actief de samenwerking op met bekende Nederlanders en sporters om zo zijn producten te promoten. Want ondernemen is entertainen! Hij benaderde Patricia Paay en de StarSisters, die ook aan hun carrière werkten en hun haar graag met Babyliss producten wilden stylen. En toen gingen opeens wel de deuren van de Bijenkorf en V&D wijd open!

De Dolly Dots volgden – iedereen wilde toen wafeltjeshaar. Zonder een cent te spenderen aan advertenties werd Babyliss een must-have voor iedere Nederlandse vrouw!

Princess Household Appliances

In 1994 verkoopt hij Babyliss en zet een nieuw merk klein huishoudelijk apparatuur op de markt: Princess Household appliances. Ouborg koos voor de naam Princess vanwege de associatie met een keukenprinses maar vooral omdat de naam glitter, glamour en royalty in zich had. Binnen no time werd Princess een wereldmerk. Door te kiezen voor verchroomde producten (nieuw voor die tijd!). Met noviteiten als de Royal Twin, een koffiezetapparaat en waterkoker in één. De samenwerking met Swarovski. En door Kids Design, waarbij zijn kinderen Jaap en Lotte de schetsen maakten voor nieuwe en innovatieve producten als de Family Juicer en de Multi snack en sandwich maker die maar liefst vier tosti’s tegelijk kon maken!

Design & spraakmakende acties

Qua design wist Ouborg samenwerking aan te gaan met grote namen. Zoals Philippe Starck, met wie hij een lijn persoonlijke verzorgingsproducten ontwierp. Of Jan des Bouvrie, verantwoordelijk voor – je raadt het al – de ‘simply white’ line.

Het marketingconcept van Ouborg heeft voor een flink aantal spraakmakende acties en evenementen gezorgd. Hieronder een kleine greep:

  • De samenwerking met topchef Cas Spijkers
  • De redding van de ondergang van Circus Renz
  • Kids Design
  • Het grote frietboek
  • Familiedagen in de Efteling

Verkoop

In 2010 verkoopt Ouborg Princess Household Appliances aan de Duitse WMF Group (die het overigens drie jaar later weer verkoopt aan het Nederlandse Smartwares Home Essentials). Princess Home is nog steeds een grote naam op de markt voor klein huishoudelijke producten. Hij behoudt echter wel de naam Princess voor eventuele toekomstige activiteiten – al dan niet van zijn kinderen.

Princess Sportsgear

Wanneer Princess in 2003 hoofdsponsor wordt van Olympische zwemkoning Inge de Bruijn kan Ouborg al een maand later zijn geluk niet op. Wanneer zij op het WK in Barcelona twee gouden medailles pakt ziet de hele wereld het Princess logo pronken op haar badmuts. Voor de Olympische Spelen in Athene steekt het NOC*NSF hier een stokje voor: sponsor Princess mag niet op de badmuts omdat zij geen gevestigd sportmerk zijn. Waarop Ouborg reageert met ‘dan begin ik toch mijn eigen sportmerk’.

Als oud-hockeyer begint Ouborg voor Princess Sportsgear met het produceren van hockeysticks. Na wat strubbelingen met het NOC*NSF, die alleen maar meer publiciteit voor het merk opleveren, wordt Princess Sportsgear drie weken voor aanvang van de Spelen in Peking als sportmerk en sponsor erkend. Zijn zoom Tim Ouborg breidt vanaf 2011 Princess Sportsgear verder uit.

Princess Traveller Nice

Princess Traveller

In 2011 startten zoon Tim en dochter Florentine Princess Traveller. Een breed assortiment aan reisartikelen voor zowel de zakelijke- als de vakantiereiziger. Ook Tim en Florentine passen bijzondere marketing en innovaties toe. Met gepersonaliseerde koffers, koffers met ingebouwde weegschaal en usb-lader en koffers van gerecyclede plastic flessen. Princess Traveller is sinds 2015 official supplier van NOC*NSF. De gehele Olympisch en Paralympische Nederlandse ploeg reist vier jaar lang met de oranje Team NL koffers en tassen. Die overigens ook gewoon verkrijgbaar zijn in de winkel.

Bourgini Classic Kitchen Chef kleurtjes

Bourgini

In 2014 zet ook zijn dochter Nikki een nieuw merk klein huishoudelijke apparatuur op de markt: Bourgini. Met wederom innovatief design, maar wel tegen betaalbare prijzen. De appel valt duidelijk niet ver van de boom! Dus ligt de retro keukenmachine – die de strijd met de KitchenAid graag aangaat – gewoon bij de Blokker voor minder dan 90 euro. Niemand minder dan driesterren chef Jacob Jan Boerma (restaurant De Leest) is ambassadeur van het merk.

Aad Ouborg en kinderen

Aadviseur

De laatste jaren is Ouburg vooral ‘Aadviseur’ van zijn kinderen Tim, Florentine en Nikki. Hij leert ze om te ondernemen vanuit hun gevoel, dat ondernemen entertainen is en het belang van het delen van je successen.

Daarnaast houdt hij zich bezig met (monumentaal) onroerend goed in binnen- en buitenland en zijn hotel op Curaçao.

Meer geschiedenis artikelen lezen?

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Kook je een recept van mijn blog? Laat het mij op social media weten met de hashtag #myhappykitchen

Op zoek naar een mooi (kook)boek, keukengadget of delicatessen? Neem eens een kijkje in mijn webshop!

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*