Geschiedenis van Wehkamp

Geschiedenis van Wehkamp

Nu ik sinds deze maand ambassadeur van Wehkamp ben mag op mijn blog de geschiedenis van Wehkamp natuurlijk niet ontbreken. Wehkamp viert dit jaar namelijk haar 70ste verjaardag!

Geschiedenis van Wehkamp

Matrassen en beddegoed

Het begon allemaal in 1952 toen Herman Wehkamp in Slagharen ‘Wehkamp’s fabriekskantoor’ oprichtte. In eerste instantie met een assortiment van matrassen en beddengoed. Herman las namelijk over postorderbedrijven in Amerika en kreeg het idee om in Nederland hetzelfde te doen. Weinig mensen hadden er vertrouwen in, maar met een lening van zijn moeder kocht Herman een stapel matrassen en investeerde duizend gulden in advertentiekosten.

Hij plaatste vooral advertenties in radiobodes (de voormalige tv-gidsen) en damesbladen. Het werd een groot succes! Bekijk vooral deze leuke video over de catalogus door de jaren heen!

Catalogus

Die advertenties vormde eigenlijk de aanzet voor de eerste catalogus. In 1954 bundelde hij de advertenties in een catalogus. Dat sloeg aan en in de jaren erna werd de iconische Wehkamp-catalogus een begrip. Als kind kon ik er uren in bladeren.

Verlanglijstjes maken, giechelen om de ‘massagestaaf’ reclame, en moodboards maken voor mijn droomhuis of zomerlook! En waar in de beginjaren de catalogi vooral een verzameling van advertenties was, werd de gids steeds meer een boek voor inspiratie en ideeën. Met veel aandacht voor beeld probeerde Wehkamp meer sfeer op te roepen en een lifestyle uit te dragen.

Kopen op afbetaling

Op toevallige wijze werd in de jaren 60 het fenomeen afbetaling geïntroduceerd. Wehkamp zette in zijn advertentie voor linnensets dat bij gelijke betaling de sets beetje bij beetje in twaalf maanden zouden worden afgeleverd. De klant las dat precies andersom: bij gelijke levering mocht in twaalf maanden worden betaald. Wehkamp heeft dat maar zo gelaten, want de reacties waren enorm. 

Geschiedenis van Wehkamp

Webshop

Wehkamp bleef een vooruitziende blik houden. In 1995 ging Wehkamp als een van de eerste bedrijven in Nederland voor een deel online. Hieropvolgend stopte Wehkamp in 2005 met de catalogus. In plaats daarvan verstuurde zij een aantal keer per jaar inspiratie magazines. Sinds 2010 verloopt de verkoop 100% via internet.

Geschiedenis van Wehkamp

Wehkamp vandaag

Wehkamp heeft ongeveer 2,5 miljoen actieve klanten en verzendt zo’n 11 miljoen pakketten per jaar. Het assortiment bestaat uit ruim 300.000 verschillende artikelen van zo’n 2.500 merken, voornamelijk in de categorieën mode, wonen, beauty en baby/kind. Populair zijn momenteel de kledinglijn van Miljuschka en sinds maart is er zelfs een bruidscollectie

Wehkamp is gecommitteerd om haar CO2 voetafdruk te verkleinen en won, tijdens de Shopping Awards 2020, de Duurzaamheid Award, voor het bedrijf met de grootste duurzaamheidsverbetering in 2020. Ondermeer door het verduurzamen van de verpakkingen, werd de CO2-uitstoot met 64% verminderd.

Koop jij weleens iets bij Wehkamp? Wat zijn jouw favorieten?

Meer geschiedenisverhalen lezen?

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*