Home » De geschiedenis van Brabantia
geschiedenis van Brabantia - jaren 70 Patrice

De geschiedenis van Brabantia

Vandaag de dag is Brabantia een internationaal designmerk met meer dan 1000 medewerkers.  Elk Nederlandse huishouden bezit gemiddeld drie huishoudelijke artikelen van het merk Brabantia, van beschuittrommel tot blikopener of strijkplank. De basis van hun visie ‘Designed for living’ en de geschiedenis van Brabantia begon 100 jaar geleden in – je dacht het al – Brabant.

geschiedenis van Brabantia melkblikken

Van Elderen & Co

De geschiedenis van Brabantia begon in 1919 in het Noord-Brabantse plaatsje Aalst. Daar werd – onder de naam Van Elderen & Co – door Johannes Martinus van Elderen (1887) een familiebedrijfje opgericht dat metaalwaren leverde aan de landbouw en sigarenindustrie: melkzeven, emmers, trechters, gieters en sigarenblikjes.

geschiedenis van Brabantia oprichters

De geschiedenis van Brabantia

Na verloop van tijd werd de naam veranderd in Van Elderen’s Metaalwarenfabrieken Brabantia. Toch wel een mondvol, want vanaf ca. 1941 werd het eerste gedeelte maar weggelaten en werd de naam Brabantia aangehouden. Dat overigens latijn is voor Brabant.

geschiedenis van brabantia blik recyclen

Recycling

Brabantia had duurzaamheid en recycling al vroeg hoog in het vaandel staan. Overgebleven blikken ‘condensed milk’ werden na de oorlog door Brabantia gerecycled tot drinkbekers.

geschiedenis van Brabantia pedaalemmers

Huishoudelijke artikelen

Pas na de tweede wereldoorlog begon Brabantia zich te richten op huishoudelijke artikelen. Dat begon in 1952 met de eerste serie pedaalemmers.

geschiedenis van Brabantia advertentie

Gevolgd in 1953 door strijkplanken. Een succes, want inmiddels zijn er van de pedaalemmers wereldwijd 80 miljoen verkocht!

geschiedenis van Brabantia - jaren 70 Patrice

Patrice

Haast iconisch voor de jaren 70 en de Flower Power is de Patrice print uit 1969. Wie herkent niet de gestileerde bruine en fuchsia bloemen op de oranje achtergrond? Patricia van Uden was verantwoordelijk voor dit megasucces. Zij knipte de originele bloemen voor het ontwerp uit met de hand, waardoor de print zijn unieke handgemaakte uitstraling kreeg.

In 1970 werd met de nieuwe Patrice print een breed assortiment huishoudelijke artikelen uitgebracht. Zoals beschuitblikken, brood- en koektrommels, voorraadbussen voor koffie en thee en pedaalemmers. Het werd een enorme hit. Iedereen heeft wel een moeder, oma of overgrootmoeder die zo’n broodtrommel, pedaalemmer of voorraadbus had (en vaak nog heeft!).

geschiedenis van Brabantia kurketrekker

Ook in bijna ieder Hollandse keukenlade wel te vinden: de beroemde kurkentrekker Classic. Er zijn er miljoenen van verkocht!

Cradle to cradle

Duurzaamheid en het milieu zijn belangrijke pijlers voor Brabantia.  Hun ambitie is het maken van stijlvolle, goed gemaakte producten, die zijn ontworpen voor recycling. Zo kun je er lang van genieten, maar hoef je je ook niet schuldig te voelen als je ze wegdoet.

Ook zet Brabantia zich in voor diverse goede doelen als The Hunger Project, The Ocean Cleanup, Plastic Whale en WeForest. Veel van de producten van Brabantia zijn cradle to cradle gecertificeerd op niveau Bronze. Het Cradle-to-Cradle-certificaat is de strengste en meest betrouwbare maatstaf voor uiterst duurzame producten. Zo draait de Brabantia-fabriek deels op zonne-energie en afval gaat al voor 95 procent terug naar de leveranciers. De olie die er bij de productie voor zorgt dat er geen krassen op het metaal komen, wordt opnieuw gebruikt.

geschiedenis van Brabantia Bo

Afval scheiden in stijl

Met de Brabantia Bo laat Brabantia de huishoudens afval scheiden in stijl. In verschillende dessins, met of zonder pootjes, en met 1, 2 of 3 binnenbakken. Ik heb er zelf eentje, en ben er nog dagelijks blij mee! Ter ere van het 100-jarig bestaan werd er een limited edition uitgebracht in vegan leer.

Volgens Brabantia besteden mensen in hun leven zes tot negen jaar aan huishoudelijke klusjes. Hun doel is dan ook om die klusjes net even wat mooier, duurzamer en plezieriger te maken!

Brabantia

Koninlijk predicaat

Bij haar 100e verjaardag werd Brabantia onderscheiden met het predicaat Koninlijk. Tijn van Elderen, vierde in de generatie van het familiebedrijf, nam de onderscheiding in ontvangst:

“Het is een voorrecht voor onze familie om het predicaat Koninklijk te mogen voeren. Het is een bekroning op 100 jaar vakmanschap en ondernemerschap van mijn vader, grootvader, overgrootvader, ooms en alle collega’s die vandaag de dag bij onze Brabantia-familie werken.”

Hoeveel producten van Brabantia heb jij in huis?

2 Comments

  1. Wini schuster

    Geweldig Anne Marie zo herkenbaar voor je moeder. 53 jaar geleden toen wij
    trouwde stond er heel wat van Brabantia in ons huis. Vooral de spaardoos of
    hoe je het ook noemen wil herinner ik mij nog goed had vakjes voor huur gas
    en electra. Alles ging toen nog contant we hadden geen bankrekening.?

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*