Home » Roadtrip door Spanje en Portugal
Rondreis door Spanje en Portugal

Roadtrip door Spanje en Portugal

Deze zomervakantie maakten we een roadtrip door Spanje en Portugal. Zonder vastomlijnd plan, zonder hotelboekingen, alleen de periode stond vast. En dat we wilden beginnen in Bilbao (Spanje) en tot aan Porto (Portugal) wilden reizen. Ik had zoiets nog niet eerder gedaan in het hoogseizoen. Best spannend, maar we hadden er zin in! We hebben meer dan 6600 kilometer gereden en onze roadtrip Spanje en Portugal was meer dan geslaagd!

Ile de machine

We reisden door Frankrijk met een tussenstop in Nantes. Daar wilden we namelijk heel graag Les Machines de l’Ile bezoeken. In de geboorteplaats van Jules Verne vind je deze verbazingwekkende plek waar ik nog een aparte blogpost over zal schrijven. In ieder geval een dikke vette aanrader! We overnachtte in de buurt in het Novotel Nantes Centre.

my happy life juli en augustus 2018

First stop: Bilbao

Via Nantes reden we rustig naar Bilbao. We waren hier al eens eerder een dag geweest en waren erg onder de indruk. Van de stad en van het Guggenheim museum. Die stond dan ook op ons programma natuurlijk. Dit museum voor moderne kunst is zowel indrukwekkend aan de buitenkant als aan de binnenkant. Echt een aanrader mocht je ooit in de buurt zijn. Tip: ga vroeg (het museum opent om 10.00 uur) om lange rijen te voorkomen.

Roadtrip Spanje en Portugal

Toen we hier vijf jaar geleden waren hebben we fantastische Peking Eend gegeten op het terras van een Aziatisch restaurantje in het centrum. Maar waar? Ik ben dan ook altijd onder de indruk van het oriëntatievermogen van mijn man (heb ik dus totaal niet…). Hij liep er bijna feilloos heen! Mocht je er ook een keer willen eten: het heet Old Shanghai en het zit aan de Calle Berastegui.

roadtrip door Spanje en Portuga

We hebben vooral genoten van het slenteren door de oude én nieuwe stad, en de vele terrasjes waar we telkens de lekkerste pinchos bestelden. Voor prijzen die variëren tussen de 1 en 2 euro kies je van de bar de lekkerste fingerfood uit om te drinken bij een heerlijk glas wijn. Ook voor de lekkerste wijnen betaalden we soms niet meer dan 1 euro! We sliepen drie nachten in het NH Hotel Zubialde, naast het voetbalstadion. Echt een superfijn hotel!

roadtrip door Spanje en Portugal: Gaztelugatxe

San Juan de Gaztelugatxe

Alsof we in de stad niet genoeg liepen (ik liep dag 2 in Bilbao een record van 31000 passen!) bezochten we even buiten Bilbao het klooster van Gaztelugatxe. Een fikse wandeling met heel wat traptreden, maar beslist de moeite waard!

Een adembenemend uitzicht vanaf de Baskische kust, waar een trap van 241 treden je naar het klooster uit de 10eeeuw brengt. Een bezoek zeker waard!

INKTVISKROKETJES

Picos de Europa

De bergketen ‘Toppen van Europa’ bestrijken drie regio’s: Asturië, Cantabrië en Castilië en León. Prachtige bergtoppen, mooie wandelroutes en ook de regio waar de beroemde blauwe kaas Cabrales wordt gemaakt.

We hadden alleen het hotel in Bilbao vooraf geboekt, daarna zouden we op de bonnefooi verder reizen. Op de laatste avond in Bilbao boekten we een hotel in Picos de Europa. En stippelden we een route uit via allerlei kleine wegen door de bergen. Want voor Peter geldt: des te meer haarspeldbochten, des te beter. Onderweg lunchten we bij een supergezellig restaurantje, waar ik de lekkerste inktviskroketjes ooit at.

We verbleven twee nachten in Arenas de Cabrales. We hadden hier wel langer willen blijven maar….het weer was niet al te best. Qua temperatuur geen probleem (20 graden) maar er was steeds kans op regen en dat is niet handig als je graag wilt wandelen.

Rondreis door Spanje en Portugal: Covadonga

We bezochten de prachtige basiliek van Covadonga en de bijbehorende kapel in de rotsen.

En we toerden wat rond in de omgeving. We lunchten op een leuk terras aan het water in het schattige plaatsje Potes. Hier komen we zeker nog wel een keer terug!

Rondreis door Spanje en Portugal: Potes

Madrid

We hadden zin in zon dus we besloten wat zuidelijker af te zakken en naar Madrid te gaan. Onderweg stopten we in de buurt van Burgos voor een mooie waterval in Orbaneja del Castillo. Ik had vooraf op Pinterest een bord gemaakt met mooie plekken in Noord Spanje en deze was er een van.

Rondreis door Spanje en Portugal: Orbaneja de Castillo

Zon wilden we en zon kregen we! Madrid was heet. We boekten het prachtige Novotel Centre Madrid, mét zwembad, dat leek ons wel zo lekker na een dag rondsjouwen in een warme stad. En dat hadden we goed gezien. Het Novel Madrid Center heeft een klein maar heerlijk zwembad op het dak en een enorm dakterras met bar en parasols met ‘nevelspray’. We hebben er heel wat uurtjes doorgebracht!

Rondreis door Spanje en Portugal: Madrid

Op de eerste dag verkenden we de stad met een hop on-hop off bus. Vinden wij altijd een handige manier om de boel een beetje te scannen en om te zien welke must sees we niet mochten overslaan. Daarna hebben we alles lopend gedaan. De beste manier om een stad als Madrid te ‘doen’. En natuurlijk heel veel terrasjes pakken tussendoor!

Madrid: Palacio Real en Reina Sofia

Qua bezienswaardigheden bezochten we het Palacio Real ofwel het koninklijk paleis (erg indrukwekkend) en het museum voor moderne kunst Reina Sofia. Een enorm museum met behoorlijk wat schilderijen van Dali (waar we allebei fan van zijn).

Rondreis door Spanje en Portugal: Madrid

Ook kreeg ik heel even de kans wat te winkelen (lastig met twee mannen die hier niets mee hebben) en scoorde ik in de uitverkoop een leuke tas bij Desigual.

Ons hotel stond vlakbij het enorme Retiro park, een bijzonder aangename plek om te vertoeven op een warme dag. Je kunt er bootje varen, wandelen en heerlijk in het gras liggen of een terrasje pakken. Ook gingen we vanuit het Caso de Campo park (een park groter dan Central Park!) met een kabelbaantje heen en weer. Niet persé een must do, wel leuk.

We bleven vier dagen in Madrid en toen we weer weggingen konden we natuurlijk het vliegtuigmuseum net buiten de stad niet overslaan. Niet persé mijn ding, maar mijn mannen bezoeken echt ieder vliegtuigmuseum in elk land waar we komen. Ik stop een boek in mijn tas en vermaak me wel 🙂

We zagen in Madrid veel aanprijzingen voor dagtochtjes naar Toledo dus…..next stop: Toledo. Niet zover rijden, en via Booking.com vonden we een goedkoop hotel (60 euro!) midden in het centrum.

Roadtrip door Spanje en Portugal: Toledo

Toledo is een prachtige middeleeuwse stad die op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Muy indrukwekkend was vooral de kathedraal van Toledo. We namen een audiotour en hebben er minstens twee uur rondgedwaald.

We vonden het tijd worden om richting de Portugese grens te gaan rijden. Maar besloten eerst nog even een paar uurtje onderweg te stoppen in Salamanca. Wederom een prachtige oude stad, met wederom een prachtige kathedraal. Letterlijk en figuurlijk hoogtepunt was het bezoek aan de torens van de kathedraal. Flink wat traptreden en bij de laatste smalle wenteltrap zelfs een stoplicht voor het regelen van het verkeer naar boven en beneden (passeren is echt onmogelijk).

Rondreis door Spanje en Portugal: Salamanca

De beloning is natuurlijk een prachtig uitzicht over deze Spaanse studentenstad met de oudste universiteit van Spanje.

Rondreis door Spanje en Portugal: Saucelle

Saucelle en de Douro vallei

Via booking.com regelden we voor nog geen 7 tientjes een prachtig huisje met twee slaapkamers en twee badkamers op een bijna verlaten vakantiepark vlakbij de Portugese grens in het plaatsje Saucelle. Met fantastisch zwembad (je ziet ‘m op de foto hierboven!) en een echt waardeloos restaurant.

Voor een nachtje prima te doen! De volgende ochtend de grens met Portugal over om te touren door de Douro vallei. We hebben zoveel mogelijk geprobeerd de Douro te volgen tot aan de kust.

Rondreis door Spanje en Portugal: Douro vallei

Wat is de Douro vallei mooi. Glooiende heuvels, mooie rivier, al die wijnranken en schattige dorpjes. Onderweg stopten we ergens voor de lunch. Er stonden een hoop Portugese auto’s geparkeerd buiten, een goed teken vonden we. Er was geen menukaart, alleen een driegangen menu van de dag. Inclusief wijn, water en koffie voor het luttele bedrag van 7 euro. We hebben echt fantastisch gegeten!!

Rondreis door Spanje en Portugal: Costa Nova

Costa Verde

We hadden zin in een paar dagen strand en bezochten een aantal kustplaatsjes. Een hotel hadden we nog niet geboekt,  we keken wel waar we uitkwamen. We bezochten eerst de Costa Nova do Prado, met de schitterend houten gestreepte huisjes aan de boulevard. Erg fotogeniek, maar ook erg druk. Peter had een beeld van de Portugese kust van vroeger in zijn hoofd en daar voldeed dit niet aan. Dus trokken we nog wat verder zuidelijk en kwamen uiteindelijk aan in Quiaios. Mooie stranden, hoge golven, paar restaurantjes, één (mooi, viersterren) hotel. Gelukkig hadden ze nog een kamer vrij (het was inmiddels acht uur ’s avonds) dus inchecken en hop naar het strand!

Rondreis door Spanje en Portugal: Costa Verde

Bij een heerlijke strandtent hebben we de hele avond gezeten en genoten van lekker eten, wijn en mojito’s. Iets teveel, gelukkig was het hotel dichtbij….

Het strand bleek achteraf toch niet zo’n succes. Het waaide behoorlijk (vandaar al die surfers), de golven waren enorm en het water was echt steen en steenkoud!! Gelukkig had het hotel een mooi zwembad en tuin, dus ook daar was het prima toeven. Via booking.com boekten we voor drie nachten in Porto een appartement met zwembad (had ik al gezegd hoe heet het was in Portugal), op 300 meter van de metro die ons in 5 minuten naar het centrum zou brengen.

Rondreis door Spanje en Portugal: Porto
Uitzicht op de tuin met zwembad vanuit ons appartement in Porto

We kregen de ochtend voor vertrek trouwens alle drie een sms op onze mobiel met een waarschuwing uit te kijken voor bosbranden. Best wel eng (Bodhi vond het stoer…)

Vrij vlot reden we naar Porto, waar we incheckte en gelijk de stad ingingen. Wat is Porto gezellig. En druk! We hebben heerlijk rondgewandeld, via de prachtige brug van Eiffel de overkant bezocht, heerlijke port-tonic cocktails gedronken en natuurlijk een bezoek gebracht aan één van de portkelders.

Rondreis door Spanje en Portugal: Porto

De dagen daarna bezochten we vooral de omgeving van Porto, waaronder Guimareas (de oude hoofstad), Braga en deden we een prachtige natuurwandeling, de Paiva Walkways. Hierover schrijf ik nog een aparte blogpost.

Pyreneeën

Inmiddels was het wel tijd weer een beetje richting huis te gaan rijden. Rustig aan natuurlijk, ook de terugreis is onderdeel van de vakantie. We hadden als eindbestemming voor die dag de Pyreneeën gekozen, de Spaanse kant ervan. En dus reden we rustig die kant op, dwars door Spanje heen. We hebben overnacht in een stadje waarvan ik geeneens de naam meer weet….Het kostte bijna niets en het was ook niet veel. Maar wel schoon!

De volgende dag verder door de Pyreneeën, richting Frankrijk. We lunchten in een schattig bergdorpje. Toen ik vroeg of we hier konden lunchen (in mijn beste Frans hahaha) zei de chef, ‘naturalmente’. In plaats van de kaart kregen we even later de eerste van de driegangen lunch geserveerd. Een heerlijke salade, gebakken eend met frietjes en ijs toe. Gelukkig lusten wij alles, het was heerlijk!

Rondreis door Spanje en Portugal: Pyreneeën

De rit door Frankrijk ging ontzetten voorspoedig, en voor we het wisten zaten we op de Periferique! Net onder Parijs nog even een Ibis hotel gevonden, lekker geslapen en na een ontbijtje van croissants, koffie en jus d’orange huiswaarts voor de laatste 400 kilometer.

Onze roadtrip door Spanje en Portugal was meer dan geslaagd! Het ‘on the go’ boeken van hotels was echt easypeasy. En het is heerlijk om per dag te kunnen bepalen wanneer je verder gaat en waarheen.

En net zo lekker als op vakantie gaan vind ik thuiskomen na de vakantie! Je eigen bed, koffie, brood met kaas. Home sweet home. Of casa dolce casa!

Dit artikel kan affiliated links bevatten. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Kook je een recept van mijn blog? Laat het mij op social media weten met de hashtag #myhappykitchen

Op zoek naar een mooi (kook)boek, keukengadget of delicatessen? Neem eens een kijkje in mijn webshop!

One Comment

1. Zo! Wat een geweldige vakantie zeg! Prachtige foto’s!

Laat reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *