Sushi salade

Ik ben dol op sushi. Maar vooral als ik het alleen voor mezelf klaar moet maken (manlief is geen liefhebber) heb ik niet altijd zin om aan het rollen en bouwen te gaan. Vaak maak ik dan deze sushi salade. Een stuk minder werk maar wel dezelfde heerlijke smaken. En je kunt – net als bij sushi – variëren met ingrediënten die je zelf het lekkerst vindt.

sushi saladeSushi salade

Wat heb je nodig? (1 portie)

  • 100 gram sushirijst
  • zalmfilet (± 100 gram)
  • Ter variatie of toevoeging: kwart komkommer, bakje garnalen
  • 1/2 avocado
  • 1 vel nori
  • rijstazijn
  • sojasaus
  • wasabi
  • zout
  • suiker
  • gember

Kook de sushirijst volgens de aanwijzingen op de verpakking gaar. Aangezien sushirijst wel even nodig heeft, kun je dit het best ruim van te voren doen. De rijst moet namelijk ook goed afkoelen. Breng na het koken de rijst op smaak met rijstazijn (scheutje) en een beetje zout en schepje suiker. Laat afkoelen.

Snijd (zalm, avocado, komkommer) en knip (nori) de ingrediënten in stukjes. Doe alles samen in een schaal en schep voorzichtig door elkaar. Breng daarna de salade op smaak met een zelfgemaakte (hoeveelheden naar smaak) dressing van sojasaus, wasabi en geraspte gember. Eventueel bestrooien met geroosterde sesamzaadjes.

2 Comments

  1. Geweldig dit. Zo gek op sushi en dit is net zo lekker zonder het rollen! Bedankt.

  2. Inderdaad alle voordelen zonder de nadelen! Ik las laatst de tip om een velletje nori even kort door de vlam van het gasfornuis te halen (wordt het knapperig) en dan over de salade te verbrokkelen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

CommentLuv badge